پلاک ارتودنسی متحرک

عموماً از پلاک‌های ارتودنسی متحرک زمانی استفاده می‌شود که بیمار دارای یک قوس دندانی V شکل باشد. پلاک‌ها مطابق با قوس دندان‌های بیمار ساخته شده و متشکل از یک پلیت اکریلی دارای گیره  و فنر و در صورت لزوم، بایت پلن، می‌باشند. این گیره‌ها و فنر‌ها به طور مرتب تنظیم می‌شوند تا قوس دندان‌ها به شکل U در بیاید.

بریس‌های ارتودنسی فانکشنال

گاهی اوقات می‌توان نحوه رشد فک را تغییر داد، که برای این کار از بریس‌های ارتودنسی فانکشنال استفاده می‌شود. این بریس‌ها با استفاده از نیروی عضلات فک کار کرده و می‌توانند به رفع انواع خاصی از مشکلات فک کمک کنند.

بریس‌های ارتودنسی فانکشنال می‌توانند یک تکه یا دو تکه باشند، اما ما از یک بریس فانکشنال دو تکه به نام بلوک دوقلو  استفاده می‌کنیم، زیرا معمولاً بیماران با رغبت بیشتری از آن‌ها استفاده می‌کنند. بریس ارتودنسی فانکشنال کمک می‌کند که فک پایین در هنگام بسته شدن در وضعیت بهتری قرار بگیرد. نیروهایی که عضلات تحت کششِ فک بر دندان‌ها اعمال می‌کنند باعث می‌شوند که استخوان‌ها و دندان‌ها در وضعیت مطلوب‌تری رشد کنند.

بریس‌های ارتودنسی فانکشنال زمانی بهترین نتیجه را می‌دهند که از آن‌ها در تمام مدت استفاده شده و بیمار نیز در حال رشد باشد. آن‌ها را باید تنها در زمان خوردن، انجام ورزش‌های برخوردی و شنا کردن از دهان بیرون آورد. این نوع بریس ارتودنسی، زمانی که برای اولین بار روی دندان‌ها نصب می‌شود باعث دردناک شدن عضلات فک می‌شود زیرا در زمان استفاده از این بریس این عضلات به صورت مداوم تحت کشش قرار دارند. با این حال، حتماً باید بدون وقفه از بریس‌ ارتودنسی فانکشنال استفاده کنید و برای دردتان هم می‌توانید از همان مسکن‌های ساده مورد استفاده برای سردرد مصرف کنید. پس از حدود یک هفته، آن‌قدر به این بریس‌های ارتودنسی عادت می‌کنید که نبود آن‌ها در دهانتان احساس عجیبی به شما می‌دهد و همچنین در همین زمان متوجه شروع تغییراتی در وضعیت قرارگیری دندان‌هایتان خواهید شد.


بهترین نوع ارتودنسی

اگر چه بسیاری بر این عقیده‌اند که درمان ارتودنسی دندان‌ ها در اصل برای بهبود لبخند انجام می‌شود، با این حال مسائل زیادی  وجود دارد که باید در انجام این کار مد نظر قرار گیرند. برای مثال، خود فرایند درمان مستلزم آن است که شخص یک بریس ارتودنسی یا وسیله دیگری را در دهانش نصب کند، که همین باعث می‌شود بعضی از افراد رغبتی به انجام این کار نداشته باشند. البته انتخاب‌های خود شخص هم در فرایند درمان نقش دارند، که یکی از مهمترین آن‌ها انتخاب بین استفاده از ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک است.

بزرگترین مزیت ارتودنسی های متحرک، همان طور که از نامشان مشخص است متحرک بودن آن‌ها است، با این حال گاهی اوقات این ویژگی آن‌ها در مقایسه با وسایل ارتودنسی ثابت یک عامل منفی به حساب می‌آید، زیرا اینکه بیمار بتواند وسیله ارتودنسی را هر وقت که دلش خواست بردارد فرایند بهبودی را کُند می‌کند. برخی از این ابزارها تنها باید در زمان خواب نصب شوند، اما برخی دیگر باید دست کم روزی ۲۰ ساعت روی دندان‌ها قرار داشته باشند. البته، ما به شما خواهیم گفت که روزانه چه مدت باید از وسیله ارتودنسی استفاده کنید. همچنین، مزیت دیگر استفاده از ارتودنسی متحرک نسبت به ارتودنسی ثابت  بهتر بودن وضعیت بهداشت دهان است زیرا نوع متحرک آسان‌تر تمیز می‌شود و در زمان نصب هم کلاً احساس راحتی بیشتری به شخص می‌دهد.