متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی شریعتی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی

متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی شریعتی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی و توضیحاتی درباره آن

ارتودنسی نامرئی و توضیحاتی درباره آن

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (Invisalign) روشی برای ردیف کردن دندان‌ها بدون نیاز به براکت و سیم‌های ارتودنسی است. در این شیوه درمانی که به ارتودنسی ژله ای نیز معروف شده است یکسری از پلاک (ردیف کننده)های شفاف نازک به منظور مرتب نمودن دندان‌های شما استفاده می‌گردد. این پلاک‌های ارتودنسی نامرئی به صورت اختصاصی توسط تکنولوژی تصویربرداری سه بعدی رایانه‌ی ساخته می شوند. شما هر کدام از این پلاک‌های ارتودنسی نامرئی را برای مدت دو هفته داخل دهان خود می‌گذارید و تنها هنگام غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بر  می‌دارید. از این‌رو در هر نوبت تعدادی ردیف کننده به شما تحویل داده می‌شود. جایگزینی هر ردیف کننده با پلاک بعدی دندان‌های شما را اندک اندک، هفته به هفته حرکت می‌دهد تا به موقعیت نهایی برنامه‌ریزی شده توسط متخصص ارتودنسی برسند.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین  (Invisalign) چگونه عمل می‌کند؟

پلاک‌های ارتودنسی نامرئی دندان‌ها را با اعمال نیرویی مناسب و کنترل شده حرکت می‌دهد. ارتودنسی نامرئی برخلاف بریس‌های قدیمی علاوه بر کنترل میزان حرکت ناشی از هر پلاک، زمان‌بندی حرکت و درمان را نیز تحت اختیار درمی‌آورد. بنابراین در هر مرحله فقط به آن دندانی اجازه حرکت داده می‌شود که در طرح درمانی ارتودنسی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب سیستم اعمال نیروی کارآمدی به دست می‌آید که دندان‌ها را به سمت موقعیت در نظر گرفته شده حرکت می‌دهد.  

مواد سازنده ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (Invisalign)

پلاک‌های ارتودنسی نامرئی از مواد محکم‌ ترموپلاستیک با گرید پزشکی تهیه می‌شود که انحصاراً برای سیستم اینویزیلاین طراحی شده است.

این پلاک‌های ارتودنسی نامرئی به صورت سفارشی برای هر بیمار تهیه می‌شود تا به خوبی روی دندان‌ها قرار گیرد.

پلاک اینویزیلاین تقریباً نامرئی و غیرقابل مشاهده است و هیچ یک از اطرافیان متوجه در دهان بودن این پلاک‌های ارتودنسی نامرئی نخواهند شد. بنابراین ارتودنسی نامرئی کوچکترین خللی را در روش زندگی بیماران و روابط روزمره آنان ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که پلاک‌های ارتودنسی نامرئی متحرک است، بیماران در طول درمان آزادی عمل بیشتری برای میل کردن خوراکی‌های مورد علاقه خود دارند، فقط کافی است پلاک ارتودنسی نامرئی را به سادگی هنگام خوردن از دهان خارج کنند.
به علاوه می‌توان پلاک ارتودنسی نامرئی را هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درآورد تا بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود و دهان خوشبو بماند. در ارتودنسی نامرئی برخلاف ارتودنسی با بریس فلزی هیچ سیم یا براکت فلزی به کار برده نمی‌شود، بنابراین بیماران ارتودنسی نامرئی به دلیل عدم ضرورت تنظیم براکت و سیم، زمان کمتری را در کلینیک سپریی می‌کنند. مزیت آخر این که ارتودنسی نامرئی این امکان را برای بیمار فراهم می‌آورد تا طرح درمان و نتایج را پیش از شروع درمان به صورت مجازی مشاهده کند تا ببیند که وضعیت دندان‌ها پس از اتمام درمان ارتودنسی نامرئی چگونه خواهد بود.

 

متقاضی مناسب ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (Invisalign) 

به منظور اینکه پلاک‌های ارتودنسی نامرئی نیروهای کنترل شده و کارآمدی را به دندان‌ها تا رسیدن به موقعیت مطلوب وارد نمایند، شرایط خاصی باید برقرار باشد. از اینرو تنها کیس‌های انتخابی می‌توانند توسط سیستم اینویزلاین درمان شوند. تمامی دندان‌ها باید رویش یافته باشند. ردیف کننده‌ها برای حرکت دادن دندان‌ها طراحی شده‌اند و اختلالات فک یا بایت را اصلاح می‌کنند. به عبارت دیگر، اینوزلاین اورجت یا کراس بایت شدید را درمان نمی‌کند. یک پلاک نمی‌تواند نامرتبی‌ها یا فاصله زیاد بین دندان‌ها اصلاح کند. بیمارانی که بریج دارند کاندید مناسب تری برای  اینوزلاین در قیاس با شیوه سنتی ارتودنسی هستند زیرا بریج دو یا چند دندان را محکم کنار یکدیگر نگه می‌دارد و این می‌تواند سبب مقاومت در برابر حرکت دندان‌ها به روش معمولل  بریس های روی دندان گردد.

 روش اجرای ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین  (Invisalign)

با انتخاب یک کیس جهت سیستم اینویزلاین قالب‌های ویژه‌ای از او گرفته می‌شود. این قالب‌ها به لابراتوار اینوزلاین جهت ساخت پلاک‌های ارتودنسی نامرئی ارسال می‌شوند. سه تا چهار هفته بعد پلاک‌های ارتودنسی نامرئی حاضر می‌شوند. در برخی موارد برای کنترل بیشتر حرکت دندان‌ها، اتچمنت‌های ویژه‌ای به دندان‌های معینی چسبانده می‌شود. دفعات ویزیت‌های شما نزد متخصص ارتودنسی نسبت به روش ارتودنسی معمول بیشتر نیست. شما دکتر خود را هر ۸-۶ هفته یکبار از جهت ارزیابی روند پیشرفت درمان ملاقات می‌کنید. طول کل درمان ۱۵-۹ ماهه می‌باشد و تعداد میانگین پلاک‌های ردیف کننده مورد استفاده طی درمان ارتودنسی نامرئی بین ۱۲ تا ۴۸ عدد می‌باشد، هرچند کیس به کیس متفاوت است.

مشکلات احتمالی حین درمان ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (Invisalign)

از آنجا که پلاک‌های ارتودنسی نامرئی دندان‌ها را حرکت می‌دهند، بیماران مقادیری ناراحتی مشابه درمان ارتودنسی معمول احساس می‌کنند. دندانها ممکن است برای سه تا چهار روز با گذاشتن ردیف کننده جدید دردناک باشند. این علامتی است مبنی بر اینکه به دندان‌ها فشار وارد شده و در حال حرکت هستند. این مشکل معمولا" ظرف چند روز خودبخود برطرف می گردد. پلاک های ارتودنسی نامرئی ممکن است تکلم را نیز به طور موقت تحت تاثیر قرار دهند. برخی بیماران ممکن است دچار حالت نوک زبانی شوند و یا با ادای برخی صداها به دلیل تلاش زبان برای عادت به حضور پلاک ارتودنسی نامرئی داخل دهان مشکل داشته باشند. این ناراحتی نیز عموما" برطرف می‌گردد. برخی نیز امکان دارد با استفاده از نخستین پلاک بزاقشان بیش از حد جمع می‌شود، که حالت نیز ظرف مدت چند روز رفع خواهد شد.

 مراقبت‌های حین درمان ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین  (Invisalign) 

پلاک های ارتودنسی نامرئی را می توان با مسواک زدن و شستن با آب ولرم تمیز کنید. مسواک زدن محکم ممکن است سبب خش انداختن روی پلاک و آشکارتر شدن آن گردد. در حالتی که پلاک ارتودنسی نامرئی داخل دهان هست از خوردن غذا، جویدن آدامس و سیگار کشیدن بپرهیزید. این امر سبب تغییر رنگ و یا تغییرشکل ردیف کننده خواهد شد. نوشیدن مایعات غیر از آب در حضور پلاک ارتودنسی نامرئی داخل دهان توصیه نمی‌گردد. یک پلاک شکسته، تغییرشکل یافته یا گم شده باعث اخلال در روند صحیح حرکت دندان‌ها می‌گردد. اگر پلاکی ظرف کمتر از ده روز بشکند یا گم شود، از ردیف کننده قبلی استفاده کنید و از طریق تماس با مطب متخصص ارتودنسی درخواست تهیه پلاک جدید نمایید. اگر پلاک برای بیش از ۱۱ روز داخل دهان گذاشته شدهه  است می‌توانید بجای آن پلاک بعدی را استفاده کنید.

چه زمان‌هایی باید ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (Invisalign) را استفاده کرد؟

همانگونه که پیش‌تر هم عنوان شد، ردیف کننده‌ها ارتودنسی نامرئی می بایست تمام وقت (روز و شب) مورد استفاده قرار گیرند و باید هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خارج شوند. در صورت عدم استفاده مرتب از پلاک های ارتودنسی نامرئی، حرکات مطلوب به دست نمی آید. اگر ردیف کننده ها نتیجه دلخواه را تامین نکنند، ممکن است نیاز به بهره گیری ازسیستم ارتودنسی ثابت معمول با براکت و سیم جهت تنظیم نهایی موقعیت دندان‌ها باشد. بعد از پایان درمان،  نگهدارنده‌های استاندارد مورد نیاز خواهند بود. این نگهدارنده‌ها برای حفظ دندانها در موقعیت نهایی طرح‌ریزی شده‌اند و مانع برگشت دندانها به موقعیت اولیه می‌گردند. 

هزینه ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین  (Invisalign) 

هزینه ارتودنسی نامرئی نیز مانند هر روش ارتودنسی دیگری به پیچیدگی مشکل و دوره و مدت زمان درمان بستگی دارد. البته چنانچه حرکت جزیی دندان مد نظر باشد، ارتودنسی نامرئی ارزان‌تر خواهد بود. به طور میانگین هزینه سیستم ارتودنسی نامرئی ۲ تا ۲/۵ برابر سیستم معمول ثابت می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.