متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی شریعتی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی

متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی شریعتی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی

پلاک های متحرک

پلاک های متحرک

پلاک های ارتودنسی متحرک در دهان های ارتودنسی، به دو دلیل مهم بکار می روند:

حرکت های تک دندانی یا گسترش عرض فک بالا در سنین کودکی
درمان های ارتوپد یک فکی یا به اصطلاح درمان های فانکشال
مزیت عمدهای پلاک های پلاک های ارتودنسی متحرک ، قابل برداشتن و گذاشتن آنها می باشد. بنابراین بیمار می تواند در موقع غذا خوردن آن ها را از دهان خارج کرده و بعد از غذا خورد آن را در داخل دهان بگذارد.

مشکل اصلی پلاک های ارتودنسی متحرک در این است که برای بدست آوردن نتیجه، بیمار باید مدتی آنها را استفاده کند.

آیا استفاده از پلاک های ارتودنسی متحرک درد دارد؟
خیر، استفاده از پلاک های ارتودنسی متحرک باعث ایجاد درد در بیماران نمی شود. اگرچه ممکن است در هنگام فعال کردن فنرها و پیچ ها در ابتدا درد مختصری وجود داشته باشد ولی به طور کلی استفاده از این پلاک های ارتودنسی متحرک درد ندارد.

مشکل استفاده از این پلاک های ارتودنسی متحرک چیست؟
مشکل عمده در استفاده، همکاری بیمار در استفاده از این پلاک های ارتودنسی متحرک می باشد. در روزهای اول استفاده ترشح بزاق زیاد شده و صحبت کردن و قورت دادن آب دهان مشکل می شود ولی بعد از چند روز استفاده، بیمار به پلاک های ارتودنسی متحرک عادت می کند.

نحوه ساختن این پلاک های ارتودنسی متحرک چگونه است؟
در مرحله اول از بیمار توسط مواد مخصوص قالبگیری می شود و سپس قالب مورد نظر به لابراتور ارسال می شود. با توجه به طرح درمان پلاک ارتودنسی متحرک مورد نظر ساخته می شود.

آیا می توان به جای درمان های ثابت از پلاک های ارتودنسی متحرک استفاده کرد؟
خیر، پلاک های ارتودنسی متحرک امکان کنترل دندان در سه بعد فضا را به صورت دقیق ندارند و نمی توانند باعث ایجاد رابطه دقیق دندان ها شوند. اگرچه می توان برای حرکت های یک یا چند دندان به صورت محدود از آنها استفاده نمود ولی امکان کنترل همه دندانها و ایجاد روابط دقیق دندانی با آنها وجود ندارد.

جنس این پلاک های ارتودنسی متحرک از چه مواردی است؟

معمولا این پلاک های ارتودنسی متحرک دارای یک بیس آکریلی هستند و اجزاء فلزی درون آنها قرار می گیرد تا باعث افزایش گیر این پلاک ها شود.

نحوه شستن این پلاک های ارتودنسی متحرک چگونه است؟
بهتر است بعد از غذا خوردن و مسواک زدن پلاک های ارتودنسی متحرک هم شسته شوند. می توان آنها را با آب خالی شست و علاوه بر آن امکان شستشوی آنها با مواد شستشو دهنده مانند مایع ظرف شویی هم هست، البته قرص های مخصوصی نیز وجود دارند که بیمار می تواند پلاک ارتودنسی متحرک را داخل لیوان بگذارد و قرص را داخل آن بگذارد تا پلاک تمیز شود.

معمولا چه مدت در طول روز باید از این پلاک های ارتودنسی متحرک استفاده کرد؟
پلاک های ارتودنسی متحرک باید حتی الامکان در تمامی ساعات جز زمان غذا خوردن و مسواک زدن استفاده شوند، حتی در هنگام خواب نیز باید از آنها استفاده کرد.

پلاک های ارتودنسی متحرک فانکشنال چه کاری انجام می دهند؟
این پلاک های ارتودنسی متحرک در مواردی که به شکل فکی در بیمار وجود نداشته باشد، مورد استفاده هستند. پلاک های فانگشنال با تغییر موقعیت فک و با استفاده از عضلات بیمار باعث اصلاح ناهنجاری های فکی می شوند. معمولا این پلاک های ارتودنسی متحرک در مواردی که فک پایین عقب رفته باشد مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دیگری از این پلاک ها در مواردی که فک پایین جلو باشد همراه با دستگاههای خارج دهانی در صدد ناهنجاری ها به بیمار کمک می کند.

پلاک های نگهدارنده ارتودنسی متحرک درپایان درمان هم از همچنین نوع پلاک ها هستند؟
اگرچه جنس و نحوه ساخت پلاک های نگهدارنده مانند پلاک های ارتودنسی متحرک می باشد ولی وظیفه درمانی آنها متفاوت است. پلاک های نگهدارنده وظیفه نگه داشتن دندان ها را در موقعیت نهایی بر عهده دارند و معمولا باعث حرکت دادن دندان ها نمی شوند. برعکس پلاک های ارتودنسی متحرک فعال دارای اجزایی هستند که باعث حرکت دندان ها به موقعیت مورد نظر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.