متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی شریعتی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی

متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی شریعتی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی

مزیت استفاده از بریس‌های متحرک ارتودنسی

مزیت استفاده از بریس‌های متحرک ارتودنسی

بریس‌های ارتودنسی متحرک عملکرد خود را با وارد کردن فشار آرام و کنترل شده به دندان‌ها جهت حرکت دادن آنها به سمت موقعیت مناسب انجام می‌دهند. مزیت استفاده از بریس‌های ارتودنسی متحرک مربوط به امکان خارج کردن آنها برای غذا خوردن و تمیز کردن می‌باشد. علاوه بر این، در صورتی‌که قصد دارید در یک ملاقات مهم یا مهمانی رسمی شرکت کنید، می‌توانید بریس‌های ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج کنید. به هر حال، این ابزارها به میزان بریس‌های سنتی و ثابت اثربخشی ندارند. به همین خاطر لازم است متخصص ارتودنسی با بررسی شرایط درباره نوع مناسب ارتودنسی به شما راهنمایی لازم را ارائه نماید.

کاربرد بریس‌های ارتودنسی متحرک

حفظ فضا
کاهش مشکل پیش‌دندانی (که با بهبود ظاهر صورت فرد همراه است)
کمک به رشد مناسب دندان‌ها
حرکت دندان‌ها به سمت موقعیت مناسب


در چه مواردی استفاده از بریس‌های ارتودنسی متحرک مناسب است؟

مشکلات ساده مربوط به نامرتبی یک یا چند دندان را می‌توان با هدایت آنها به سمت موقعیت صحیح از طریق بریس‌های ارتودنسی متحرک درمان کرد. علاوه بر این تمام افرادی که سن آنها بالاتر از ۷ سال است می‌توانند از بریس‌های ارتودنسی متحرک با طول درمان تقریبی بین ۶ تا ۹ ماه استفاده کنند. به هر حال، باید همیشه به خاطر داشته باشید موفقیت درمان با استفاده از بریس‌های ارتودنسی متحرک به رعایت دقیق توصیه‌ها و نکات پزشک معالج توسط بیمار بستگی دارد.

به هر حال، استفاده از بریس‌های ارتودنسی متحرک برای همه افراد مناسب نیست و به همین خاطر لازم است فرد قبل از تصمیم‌گیری نهایی درباره مناسب بودن این درمان برای خود، با متخصص ارتودنسی صحبت کند. در واقع بریس‌های متحرک بیشترین تاثیر را برای مشکلات ارتودنسی خفیف و متوسط دارد. این درمان برای حرکت افقی دندان‌ها (به سمت راست یا چپ)) مناسب است، اما اثربخشی لازم را برای اصلاح موارد چرخش دندان‌ها به داخل یا خارج ندارد. به این ترتیب مشکلات شدید مربوط به ازدحام دندان‌ها، فضای زیاد بین دندان‌ها یا مشکلات شدیدد نامرتبی آنها بهتر است با بریس‌های ارتودنسی سنتی و ثابت درمان شوند. از این طریق متخصص ارتودنسی توانایی بیشتری برای کنترل حرکت دندان‌ها در اختیار خواهد داشت.

انواع بریس‌های ارتودنسی متحرک

ابزارهای فانکشنال (FUNCTIONAL APPLIANCE)
یک ابزار فانکشنال در واقع بریس متحرکی است که بطور همزمان بر روی دندان‌های بالا و پایین استفاده می‌شود. امروزه انواع مختلف این ابزارها ساخته شده و برای استفاده افراد قابل دسترسی است.

توین بلاک
این ابزار عبارت از بریس‌های ارتودنسی متحرک است که برای ایجاد هماهنگی در فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. توین بلاک به عنوان یک ابزار قوی می‌تواند مشکل اورجت دندان را در نوجوانان کاهش داده و برای مثال از ۱۰ میلی‌متر به استاندارد ایده‌آل ۴ میلی‌متر در طول ۶ تا ۹ ماه برساند. به این ترتیب لازم است فرد طبق توصیه متخصص ارتودنسی به صورت تمام وقت این ابزار راا برای مدت ۹ تا ۱۲۲ ماه استفاده کند.

با توجه به اینکه این ابزار ارتودنسی متحرک از قدرت عضلات جویدن غذا در دهان استفاده می‌کند، لازم است فرد در طول یک دوره زمانی مشخص از آن بطور تمام وقت استفاده کند. به هر حال، در صورتی‌که با خستگی فک در هنگام استفاده از این ابزار مواجه شدید، به سادگی می‌توانید بریس ارتودنسی متحرک را برای یک مدت زمانی کوتاه از دهان خارج کرده و به فک خود استراحت دهید.

توین بلاک به نحوی طراحی شده که امکان غذا خوردن در هنگام استفاده از آن برای بیمار وجود داشته باشد. با این وجود اگر در ابتدا غذا خوردن با این ابزار ارتودنسی متحرک برای شما دشوار بود، می‌توانید در هنگام صرف غذا آن را از دهان خود خارج کنید.


پلاک‌های ارتودنسی متحرک و نگهدارنده‌ها

پلاک‌های ارتودنسی متحرک و نگهدارنده‌ها بطور معمول برای حفظ نتایج ارتودنسی پس از تکمیل درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر نگهدارنده‌های ارتودنسی را می‌توان برای غذا خوردن و تمیز کردن از دهان خارج کرد، اما لازم است بیمار تا حد ممکن از آنها پس از تکمیل درمان ارتودنسی متحرک استفاده کند تا به این ترتیب ساختار جدید تشکیل شده برای دندان‌ها و طرح لبخند خود را حفظ نماید.

فضا نگهدار ارتودنسی متحرک

از بین رفتن پیش از موعد دندان شیری می‌تواند مشکلات متعدد برای رشد دندان‌های دائمی ایجاد کند. به غیر از مشکلات عادی ایجاد شده در ارتباط با غذا خوردن و صحبت کردن، فاصله ایجاد شده در این شرایط می‌تواند باعث شود سایر دندان‌ها به سمت فضای خالی حرکت کرده و مسیر رشد دندان‌های دائمی را مسدود کنند. این شرایط در نهایت باعث نامرتبی دندان‌ها می‌شود. به این ترتیب استفاده از فضا نگهدار ارتودنسی متحرک در محل فضای خالی بین دندان‌ها می‌تواند در پیشگیری از این مشکلات نقش موثر داشته باشد.


مراقبت از بریس‌های ارتودنسی متحرک

این ابزارها می‌بایست طبق توصیه متخصص ارتودنسی استفاده شده و فقط برای تمیز کردن یا انجام فعالیت‌های ورزشی دارای تماس مستقیم از دهان خارج شوند. همواره لازم است بیمار بلافاصله پس از خارج کردن این بریس‌های ارتودنسی متحرک از دهان آنها را در جعبه مخصوص قرار دهد تا به این ترتیب از وارد شدن آسیب به آنها یا گم شدن احتمالی بریس‌ها جلوگیری کند.
بریس‌های ارتودنسی متحرک می‌بایست حداقل دو بار در روز تمیز شوند. انجام این کار از طریق استفاده از یک مسواک با موهای نرم و خمیردندان برای پاک کردن مواد غذایی باقیمانده بر روی بریس امکان‌پذیر است. به این منظور لازم است سینک ظرف‌شویی به میزان کافی با آب پر شود تا از شکسته شدن این ابزارهای ارتودنسی متحرک در صورت افتادن آنها از دست جلوگیری گردد. علاوه بر این بیمار می‌تواند هر دو روز یک بار از یک محلول مخصوص برای ضدعفونی کردن بریس‌های ارتودنسی متحرک استفاده کند.
در هنگام استفاده از بریس‌های ارتودنسی متحرک لازم است از مصرف مواد غذایی خاص شامل غذاهای چسبنده، سفت، بسیار شیرین و نیز آدامس خودداری شود. مصرف این غذاها می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به بریس‌های  یا چسبیدن آنها به ابزارهای ارتودنسی شده و در نتیجه این شرایط فرآیند ایجاد پوسیدگی در دهان آغاز می‌شود.
از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و اسیدی خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها شامل انواع نوشابه‌های گازدار و آب میوه هستند. در واقع مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث وارد شدن آسیب دائمی به مینای دندان شود. در هر حال بهتر است از آب به عنوان یک نوشیدنی سالم استفاده شود!
سعی کنید بریس‌های ارتودنسی متحرک را بطور تمام وقت استفاده کنید. خارج کردن این ابزارها از دهان در هنگام غذا خوردن نمی‌تواند در فرآیند درمان شما اختلال ایجاد کند، اما مطمئناً این فرآیند را با تاخیر مواجه خواهد کرد.
شما می‌توانید بریس‌های ارتودنسی متحرک را با مسواک نرم و خمیردندان شستشو دهید. علاوه بر این لازم است این ابزارها با محلول مخصوص برای ۴ یا ۵ بار در هفته ضدعفونی شوند.
در بهترین حالت لازم است بریس‌های ارتودنسی متحرک در هنگام ورزش کردن از دهان خارج شوند. به این منظور شما می‌توانید بریس‌های خود را در یک جعبه مخصوص به منظور حفاظت از آنها قرار دهید. به خاطر داشته باشید لازم است نام خود را بر روی جعبه نگهداری بریس ارتودنسی متحرک بنویسید.
معمولاً به افراد توصیه می‌شود هنگام نواختن سازهای بادی بریس‌های ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج نمایند.

معایب استفاده از بریس‌های ارتودنسی متحرک
درمان با بریس‌های ارتودنسی متحرک نیازمند مسئولیت‌پذیری و پشتکار بیمار برای استفاده از آنها است. به این ترتیب بیمار می‌بایست از این بریس‌ها بطور تمام وقت به غیر زمان غذا خوردن، مصرف نوشیدنی، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن استفاده کند. این شرایط به معنی اینست که اگر شما باز گرداندن بریس‌های ارتودنسی متحرک را به دهان خود پس از انجام این فعالیت‌ها فراموش کنید، پیشرفتی در فرآیند درمان شما ایجاد نخواهد شد. بطور مشابه، در صورتی‌که به مقدار لازم از این بریس‌های ارتودنسی متحرک استفاده نشود، دندان‌های شما طبق برنامه تعیین شده به سمت موقعیت صحیح حرکت نخواهند کرد. در نتیجه این شرایط ممکن است شما با نتایج درمان غیر موفقیت‌آمیز یا یک دوره طولانی درمان مواجه شوید.

احساس ناراحتی برای چند روز اول استفاده از بریس‌های ارتودنسی متحرک مسئله‌ای عادی است و قرار گرفتن مناسب این ابزارها در دهان و عادت کردن بیمار به استفاده از آنها ممکن است به چند هفته زمان نیاز داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.